Uwielbiam medytacje oddechu za ich moc, prostotę i możliwość korzystania z nich zawsze, kiedy tego potrzebuję. 20 oddechów praktykuję każdego dnia rano, to idealny start w nowy dzień. Pokochałam ją od pierwszego momentu, w którym zetknęłam się z nią u Macieja Wieloboba, nauczyciela medytacji. I dziś dzielę się nią z Wami, niech Wam służy tak jak mi:)

Jak przygotować się do praktyki:

  • Wykonuj praktykę codziennie, o najlepszej dla ciebie porze dnia. Możesz zacząć dzień od tej praktyki lub zakończyć go w ten sposób. Możesz też praktykować w ciągu dnia. W każdym momencie, w którym poczujesz, że potrzebujesz spokoju i wyciszenia.
  • Zadbaj o to, aby pomieszczenie w którym wykonujesz ćwiczenie było dobrze przewietrzone lub wykonaj na zewnątrz (o ile to możliwe).
  • Usiądź wygodnie, z wyprostowanym kręgosłupem. Możesz też wykonać ćwiczenie na stojąco. Przyjmij pozycję, która będzie dla ciebie wygodna, stabilna i komfortowa. 

Jak praktykować:

  • Zamknij oczy. I przez chwilę skup się tylko na swoim oddechu. Obserwuj swój wdech i wydech. Oddychaj swobodnie i naturalnie. Niczego nie poprawiaj, nie wydłużaj, nie pogłębiaj. Niech twój oddech będzie dokładnie taki jaki jest na ten moment..
  • Oddychaj. Bądź i obserwuj pojawiające się myśli i odczucia. Nie oceniaj ich, nie zaprzeczaj im, nie nazywaj, nie zatrzymuj ich na dłużej. Po prostu je obserwuj. Zobacz jak pojawiają się i znikają.
  • Poczuj jak cała twoja świadomość wraz z oddechem schodzi do ciała. Kiedy już poczujesz, że jesteś w ciele. Rozpocznij ćwiczenie. 
  • Wykonaj kolejno 20 oddechów, po 5 oddechów w 4 sekwencjach

5 oddechów: wdech nosem i wydech nosem

5 oddechów: wdech nosem i wydech ustami

5 oddechów: wdech ustami i wydech nosem

5 oddechów: wdech ustami i wydech ustami

  • Po każdym wdechu zatrzymaj powietrze na 1-2 sekundy i wypuść. Nie zatrzymuj go na siłę, ani dłużej.
  • Gdy wdychasz i wydychasz powietrze ustami dbaj o to, aby kontrolować ten oddech. Niech powietrze wchodzi do twojego ciała i wypływa z niego spokojnym, wąskim strumieniem.
  • Z każdym wdechem powtarzaj w myślach zdanie „Wdycham życie i światło.”, a z wydechem „I promieniuję tym samym.”
  • Jeśli to dla ciebie ok, wyobrażaj sobie strumień światła, który wdychasz i wydychasz w trakcie ćwiczenia.
  • Gdy zakończysz ćwiczenie pozostań w ciszy kilka minut. A następnie zakończ ćwiczenia w najbardziej odpowiednim dla ciebie momencie.

 

*Medytację 20 oddechów oczyszczających stworzył Hazrat Inayata Khana – hinduski mistyk, muzyk, założyciel Międzynarodowego Zakonu Sufi.

Źródło: https://maciejwielobob.pl/2012/06/pranajama-20-oddechow-oczyszczajacych/